Taalonthaal grasduint elke week in studentenpapers op zoek naar wat beter kan. De taaltips zijn daar het resultaat van.

• Origineel: Als dat het geval is, bieden ze de overheid objectieve cijfers en kan er in gesprek worden gegaan met de sector om zo samen oplossingen te vinden en kunnen bedrijven die zich schuldig maken aan discriminatie, wat bij wet verboden is, gestraft worden. (43 woorden)

• Mogelijke herschrijving: In dat geval bieden ze de overheid objectieve cijfers. Die dienen als basis voor een gesprek met de sector over oplossingen en om discriminerende bedrijven te straffen. Discriminatie is immers bij wet verboden.” (9+18+6 woorden)

• Toelichting: Academische teksten zijn zakelijk van aard en behandelen doorgaans moeilijke materie. Die uitdagende inhoud helder en toegankelijk verwoorden, getuigt van inzicht en intelligentie. Dat zei ook Einstein: “If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.” Verval dus niet in nietszeggende moeilijkdoenerij als je een academische tekst schrijft. Lees lange, complexe zinnen die tal van bijzinnen in de bijzinnen bevatten, daarom even hardop. Hap je naar adem, dan heeft de lezer vaak ook ‘ademruimte’ nodig. Dat kan bijvoorbeeld door je zin over twee of meer zinnen uit te splitsen.

Bij Taalonthaal krijg je taal- en tekstadvies op maat voor al je academisch schrijfwerk! Surf verder rond op deze site voor: