Taaltips van Taalonthaal :: aflevering 63

Deze taalmail is een initiatief van Taalonthaal. Taalonthaal grasduint elke week in studentenpapers op zoek naar wat beter kan.

Origineel: Hetgeen mij teleurstelt was de volledige focus op de negatieve effecten van de slavernij. Ik beweer niet dat er veel positieve gevolgen zijn van de slavenhandel, maar de auteur liet er alleszins geen ruimte voor.

Herschrijving: De auteur focust in [+titel van het werk van de auteur] voornamelijk op de negatieve effecten van slavernij. Toch blijkt uit historisch onderzoek [+bron] dat de slavernij ook positieve effecten had [+toelichting effecten met concrete voorbeelden]. Dat aspect blijft in zijn boek helaas onderbelicht.
[Belangrijk! De student formuleerde in dit geval een historisch niet-correcte bewering.]

Toelichting: Moet je een reviewpaper schrijven? Schrijf niet te ‘ikkerig’: het boek dat je recenseert, staat centraal, niet jijzelf. Beperk je niet tot je persoonlijke mening, maar gebruik een breder perspectief. Je mening moet zinvol zijn voor andere lezers. Een zin als “Ik vond het boek heel interessant omdat ik nog niet veel wist over slavernij” is niet relevant voor je lezerspubliek.

Orgineel: In zijn boek Slavery and African Life: Occidental, Oriental and African Slave Trades brengt Manning een ijskoude, harde analyse van de impact van slavernij.
Herschrijving: In zijn boek Slavery and African Life: Occidental, Oriental and African Slave Trades analyseert Manning de impact van slavernij op de Afrikaanse samenleving.

Orgineel: Persoonlijk vind ik de slavernij in Afrika heel erg.

Herschrijving: De impact van slavernij op de sociale relaties in de Afrikaanse samenleving kan niet worden onderschat. Enkele hedendaagse problemen in de Afrikaanse samenleving zijn zelfs aantoonbaar een erfenis van het koloniale verleden [+concrete voorbeelden].

Toelichting: Moet je een reviewpaper schrijven? Word niet informeel of emotioneel. Vermijd gekleurd taalgebruik als ‘ijskoud’. Word niet moraliserend. Kader in plaats daarvan de negatieve impact van slavernij op een zakelijke en genuanceerde manier.