Taaltips van Taalonthaal :: aflevering 19 – versie 2

Je hebt het juist! In de drie zinnen schrijf je de gemarkeerde woorden aaneen.

Aan elkaar, los of met koppelteken?

Als vuistregel kunnen we meegeven: schrijf alles zoveel mogelijk aaneen, tenzij er een reden is om het niet te doen. Samenstellingen schrijf je dus doorgaans in één woord: dialectsprekers, onderzoeksmethode, attitudeonderzoek.

Bij slecht leesbare samenstellingen moet/mag je echter een koppelteken invoegen om de leesbaarheid te verhogen. Het woord zo-even (‘daarnet’) vraagt bijvoorbeeld een koppelteken, omdat je zonder koppelteken zoeven (met oe-klank) zou lezen. Ook aan attitudeonderzoek mag je een koppelteken toevoegen voor de duidelijkheid: attitude-onderzoek.

Veel studenten schrijven woorden niet aaneen onder invloed van het Engels. In het Engels worden de woorddelen van een samenstelling namelijk los van elkaar geschreven: hiding places vs. verstopplaatsen. Ook ingeburgerde ontleningen uit het Engels schrijf je – net zoals Nederlandse samenstellingen – aan elkaar: salesmanager, oneliner.

Literatuur:

Vakgroep Taalkunde, Afdeling Nederlands (2014). Taalzorg & Spelling. Gent: Universiteit Gent.

Tiggeler, Eric (2011). Vraagbaak Nederlands. Van spelling tot stijl: snel een helder antwoord op taalvragen. Den Haag: Sdu Uitgevers.