Taaltips van Taalonthaal :: aflevering 19 – versie 1

Jammer, je hebt het fout. Het juiste antwoord was ‘A. In de drie zinnen’. In de drie zinnen schrijf je de gemarkeerde woorden aaneen.

Aan elkaar, los of met koppelteken?

Als vuistregel kunnen we meegeven: schrijf alles zoveel mogelijk aaneen, tenzij er een reden is om het niet te doen. Samenstellingen schrijf je dus doorgaans in één woord: dialectsprekers, onderzoeksmethode, attitudeonderzoek.

Bij slecht leesbare samenstellingen moet/mag je echter een koppelteken invoegen om de leesbaarheid te verhogen. Het woord zo-even (‘daarnet’) vraagt bijvoorbeeld een koppelteken, omdat je zonder koppelteken zoeven (met oe-klank) zou lezen. Ook aan attitudeonderzoek mag je een koppelteken toevoegen voor de duidelijkheid: attitude-onderzoek.

Veel studenten schrijven woorden niet aaneen onder invloed van het Engels. In het Engels worden de woorddelen van een samenstelling namelijk los van elkaar geschreven: hiding places vs. verstopplaatsen. Ook ingeburgerde ontleningen uit het Engels schrijf je – net zoals Nederlandse samenstellingen – aan elkaar: salesmanager, oneliner.

Literatuur:

Vakgroep Taalkunde, Afdeling Nederlands (2014). Taalzorg & Spelling. Gent: Universiteit Gent.

Tiggeler, Eric (2011). Vraagbaak Nederlands. Van spelling tot stijl: snel een helder antwoord op taalvragen. Den Haag: Sdu Uitgevers.